כיום, ברוב מוחלט של התחומים והענפים – תעשייה, הייטק, שירותים וכו' – נושא האיכות מקבל דגש משמעותי מאוד, עם תקני איכות רשמיים ומוכרים, סטנדרטים של איכות המצופים ונדרשים מצד לקוחות וספקים כאחד וצורך מהותי ואינהרנטי מבחינות רבות ליישם הקפדה עמוקה מאוד לגבי שלל נושאים והיבטים הנכנסים להגדרת האיכות.
בדיוק מהסיבות הכלליות שפירטנו כרגע, נושאי בקרת איכות והבטחת איכות הפכו לכה משמעותיים ומרכזיים בעולם המסחרי והעסקי בכלל ובתהליכי ייצור בפרט בעשורים האחרונים.
אבל מה בעצם ההבדל בין בקרת איכות להבטחת איכות? היום נעמוד על הבדלים חשובים אלו, שרבים מתבלבלים ביניהם לא אחת.
בקרת איכות – Quality Control
בקרת איכות היא חלק מהותי מתהליך ניהול האיכות בארגון, עם פוקוס על יישום דרישות ויעדי האיכות. תהליכים של בקרת איכות (נקראים גם בקיצור QC) מיושמים במגוון אדיר של תחומים, מהייטק ותפעול לוגיסטי וכמובן שגם בייצור תעשייתי על גווניו. תהליכים אלו עוסקים בעיקר בפיקוח ובקרה על נושא האיכות וניהולו, הן באופן רוחבי והן באופן פרטני לכל מוצר או רכיב מיוצר, בתוך ארגון מסוים.
בפועל, בקרת איכות משמעותה ביצוע של בדיקות המוודאות שלמשל תהליך ייצור מסוים עומד בכל הגדרות האיכות והדיוק שנקבעו עבורו. בקרה זו מבוצעת כמובן בסיום תהליך של ייצור מוצר, אך גם בשלבים שונים בתוך שרשרת ייצור.
יישום מודל מסודר ומובנה של בקרת איכות מאפשר לוודא כי שירות או מוצר עומד או משיג את הגדרות האיכות הרלוונטיות, כפי שנקבעו והוגדרו מראש באמצעות סטנדרטים, דרישות לקוח, רגולציה או דרישות טכניות. ביקורת איכות זו מבוצעת מן הסתם לפני מסירת המוצר וכאמור גם בשלבים שונים בתהליך הייצור ולא אחת לפני מעברים לשלבי ייצור נוספים.
הבטחת איכות – Quality Assurance
לעומת בקרת איכות, הבטחת איכות (אשר מקוצרת לעיתים למונח QA ואף נקראת בשוגג אבטחת איכות) היא יישום תהליכים הקשורים לניהול האיכות באופן מעשי ולעיתים ספציפי למוצר או רכיב מסוים. יישומי הבטחת איכות מיועדים לוודא שישנו מענה הולם ומותאם לדרישות וצרכי איכות לאורך כל מרכיבי תהליכי פיתוח, ייצור ואף אספקה ושיווק של מוצרים ושירותים.
בתהליכי הבטחת האיכות מבצעים צעדים מערכתיים מתוכננים המהווים חלק בלתי נפרד משרשרת הייצור, צעדים שהם ליבת מערכת ניהול האיכות ואשר מאפשרים וודאות שתהליכי ייצור של מוצרים או פיתוח שירותים עונים לסטנדרטים של איכות ולדרישות רלוונטיות.
אם מדובר על יצור רכיב בודד, בקרת האיכות היא ספציפית לאותו מוצר, בייצור המוני לעומת זאת, לרוב מבצעים ביקורת איכות על מדגמים מייצגים ואקראיים בתוך שרשרת הייצור.
אם מדובר על יצור רכיב בודד, הבטחת האיכות היא ספציפית לאותו מוצר, בייצור המוני לעומת זאת, לרוב מבצעים בדיקות QA על מדגמים מייצגים ואקראיים בתוך שרשרת הייצור.
ההבדלים בין בקרת איכות להבטחת איכות
בשטח, תהליכים של הבטחת איכות יהיו יותר מעשיים וספציפיים בהשוואה לתהליכי בקרת איכות, באופן מובן, שני מונחים קשורים ודומים אלו לא אחת מבולבלים זה עם זה ולא תמיד ברורה ההבחנה ביניהם.
המשמעות המעשית היא שהבטחת איכות עוסקת בצד היותר פרקטי של התחום, למשל בדיקות טכניות פרטניות שמוצר מסוים עומד בצורה טובה ומדויקת בתכנון ההנדסי שלו ובדרישות האיכות שהוגדרו עבורו. מנגד, בקרת איכות נוגעת בניהול האיכות בצורה רחבה וממבט על יותר, תהליכים הבודקים בצורה אופרטיבית ששלבים מוגדרים בניהול האיכות אכן מבוצעים בצורה תקינה ונכונה.
- בקרת איכות מוודאת שניהול האיכות בארגון מתבצע בצורה יעילה, מושכלת ולפי התכנון וההגדרות.
- הבטחת איכות מוודאת כי מוצר מסוים עומד בצורה טובה בדרישות והגדרות הדיוק והאיכות שנקבעו לו בשלבי התכנון.
כך, יש הבדל בין בקרת איכות להבטחת איכות, שוני שהוא גם רעיוני-תפיסתי וגם מעשי, אך בו זמנית אלו שני נושאים שגם מאוד קשורים ורלוונטיים זה לזה בתוך מכלול ניהול האיכות, עד כדי שבמודל איכות מקיף ואופטימאלי אין הבטחת איכות ללא בקרת איכות, ולהיפך.
תלוי בסוג הארגון וגם בגודלו, לעיתים יהיו אנשי מקצוע שונים העוסקים בהבטחת איכות ובבקרת איכות, אך לעיתים אותו כוח אדם יעסוק בשני היבטים חשובים אלו של ניהול האיכות.
על מי חלות עלויות בקרת האיכות והבטחת האיכות?
יישום תקני ומדוקדק של ניהול איכות מהווה היום חלק בלתי נפרד משירות שאותו יצרן, קבלן ייצור או ספק נותן ללקוחותיו, כי אותו יצרן או ספק רוצה כמובן לוודא שהוא מספק מוצרים, פתרונות או שירותים העומדים בדרישות וצרכי איכות. לכן, באופן הגיוני ומובן מאליו, כל העלויות הישירות של ניהול האיכות – על מרכיבי הבטחת האיכות ובקרת האיכות הקשורים – חלות על היצרן/הספק ואינן נופלות ישירות על הלקוח שרוכש מוצרים או שירותים. כמובן שעלויות ניהול איכות אלו מגולמות בתמחור הכולל של המוצרים או השירותים, אך העלויות הישירות מבחינת כוח אדם, מכשור בדיקה, הסמכה לנהלי איכות וכיוצא באלו, הן על היצרן/ספק בלבד.
כיצד מבצעים בקרת והבטחת איכות בתהליכי ייצור ועיבוד שבבי?
בעיבוד שבבי, התחום של בקרת והבטחת איכות הוא חשוב ומהותי מאוד, כי זהו תחום ייצור שבו הדיוק ועבודה לפי תכנון הנדסי מפורט מאוד הם אלמנטים קריטיים באספקת פתרונות מעולים ללקוחות. אלמנט אחד המצביע על חשיבות ניהול האיכות לגוף יצרני בתחום העיבוד השבבי הוא הסמכה ארגונית רשמית לתקן ISO 9001, תקן בינלאומי מוכר ומוביל לניהול איכות.
אך מעבר להסמכה לתקן איכות כזו או אחר, יש גם היבטים מעשיים מאוד של הבטחת ובקרת איכות בתהליכי עיבוד שבבי. תהליכי האיכות מיושמים גם באמצעות העסקת אנשי מקצוע מעולים, ממש אומנים בתחומם, אך כמובן גם עם מכשירי בדיקה מתקדמים ומדויקים הבודקים שחלקים ורכיבים אכן עומדים בתכנון ההנדסי ובדרישות הטכניות המוגדרות להם. לצד בדיקות הבטחת איכות מתקדמות עם מכשור ייעודי, מתקיימים כל הזמן תהליכי בקרת איכות המוודאים שכל מערך הייצור בעיבוד שבבי מתנהל לפי היבטים מעשיים מחמירים ויעילים של ניהול איכות.
חברת יעקובוביץ' חיים מוסמכת לתקן ניהול האיכות המחמיר ISO 9001:2015, אשר כולל שורה ארוכה של נהלים הקשורים ישירות לתהליכי בקרת איכויות. בתקן תעשייתי מוביל זה, האיכות מוגדרת כמידה בה שורת מאפיינים מוגדרים של המוצר עומדים בדרישות הספציפיות לגביו.
חברת יעקובוביץ' חיים מוסמכת גם לתקן התעופה והחלל AS9100, הסמכה נוספת המבטיחה כי אתם מקבלים תוצרים איכותיים, מדויקים ואמינים. כשאתם רוצים שירות איכותי, אמין ומדויק, פנו אלינו והצטרפו לשורת לקוחות מובילים וגדולים מכל מגזרי הפעילות במשק הישראלי.